Slaaf zijn betekend dat
je niet vrij bent en dat een ander persoon de eigenaar is van jou lichaam. - Het
merendeel van de kinderen die wij in onze opvanghuizen opnemen hebben een
verleden als slaaf. Onlangs nog werd een twaalfjarige jongen bij ons gebracht. Door een tante. Die de uitbuiting van haar neefje niet meer aan kon zien. De
moeder van het neefje was verleden jaar na een lang ziekbed overleden. De vader
van het neefje is een door polio gehandicapte man met een marktkraampje wat
nauwelijks genoeg oplevert. Al vele jaren terug besloten de vader en moeder
niet meer samen te wonen. Het jongetje groeide op in de huurkamer van zijn
moeder en grootmoeder. De vader heeft het jongetje nooit als zijn kind erkend.
Het jongetje is ook nooit ‘aangegeven’. Hij heeft geen papieren. Voor de wet
bestaat hij niet.
In 2008 werd het
jongetje aangereden door een vrachtwagen. Een lang lidteken onder zijn navel en
een beschadiging op zijn voorhoofd verteld het verhaal van een langdurige opname
in een ziekenhuis. Met daarna een periode van lang liggen en langzaam opknappen
in de benauwde huurkamer. Terwijl het jongetje langzaam opknapte werd de moeder
steeds zieker. Hierdoor is Cherno nooit naar school geweest. Hij had het te
druk met de verzorging van zijn moeder en met de vele klusjes die zijn
grootmoeder hem gaf. Cherno kan goed vegen en schoonmaken. Hij pakt lege kopjes
weg en wast deze meteen. Hij komt ongevraagd terug met een doekje en maakt het
tafelblad even schoon. Zijn naam schrijven kan hij niet. Nadat hij wakker was geworden naast zijn reeds koud en stijf wordende moeder heeft grootmoeder meteen de begrafenis geregeld. De moeder werd rond vijf uur 's middags op de zelfde dag begraven. Het jongetje was bij de rouwende en biddend zingende buurvrouwen en grootmoeder achter gebleven. Hij is nooit bij het graf geweest. Een achteraf gelegen 'armenhoek' op de algemene begraafplaats. Waar veel doden liggen zonder grafsteen of andere aanduiding.
Het jongetje werd een
jongen die niet meer alles wilde doen wat zijn grootmoeder hem opdroeg. Hij
bleef steeds langer weg als hij een boodschap moest doen. Hij kwam steeds vaker
langs bij zijn tante, de veel jongere zus van zijn moeder. Omdat de tante
bloedverwant is en de grootmoeder te oud zou zijn heeft de tante de juridische
verantwoordelijkheid voor het jongetje op zich genomen en er bij de grootmoeder
op aan gedrongen om het jongetje naar school te sturen. Maar de grootmoeder had
het jongetje te hard nodig voor de schoonmaak en het huishouden. De jongen
accepteerde de klappen met de stok van grootmoeder steeds minder en bleef soms
hele dagen weg en gaf aan dat hij bij zijn tante wilde wonen. Tante heeft twee
kinderen en onvoldoende ruimte en middelen om een derde opgroeiend kind op te
kunnen nemen. Het was de tante die het jongetje bij ons bracht. Mager, bedrukt
op blote voeten en een halfvolle plastic zak met al zijn kleding. In de auto op
weg naar ons landelijk gelegen opvanghuis sprak hij niet. De andere jongens
begroeten hem hartelijk en met die begrijpende blik. Ah weer een, gezellig!
Nieuwe kinderen worden
op de eerste dag bij ons goed in de huidcrème gezet. Zij leren dat zij échte zeep mogen
gebruiken en zich lekker kunnen douchen. Dan krijgen zij als eerste een nieuwe
kledingset veelal bestaand uit een echte onderbroek (de eerste in hun leven) en
voetbalkleding en fijne slippers. Dan nog een paar strandschoenen voor de
voetbaltraining. Een spijkerbroek en nog wat korte broeken en T-shirtjes. Bijna alles
komt van onze lokale markt waar de ongesorteerde Rode Kruis kledingbalen van één kubieke
meter voorzien in een mooie stapel gebruikte kleding uit Europa voor nog geen
10 Euro. Cherno was blij en aangeslagen van zoveel positieve aandacht en
warmte. Hij huilde stil en legde zijn hoofd tegen mijn rug toen hij op een
krukje achter mij zat in een kring tijdens de thee. De andere jongens lachten
hem niet uit. Hadden zij niet het zelfde meegemaakt toen zij bij ons kwamen.
Aan het einde van de
dag maakten wij ons op om naar Dakar terug te keren. Cherno vroeg verlegen aan
Lamine of hij mee terug mocht. Waarom? vroegen wij hem. Hij wilde nog een paar
dagen bij Lamine, Demba en mij blijven en hij wist dat wij na 4 dagen weer terug
zouden komen. Wij voelden aan dat de eerste dag overweldigend was geweest en
dat hij meer tijd nodig zou hebben om te wennen aan zijn nieuwe onderkomen. Hij
ging mee terug en heeft dagenlang bij de grote jongens zoals Demba en Lamine
maar ook aan mijn bureau onze ‘lifestyle’ in zich opgenomen. Hij genoot van het
schone huis en de orde en regelmaat. En als er bezoek kwam dan deed hij net of
hij al jaren bij ons woonde en luisterde stilletjes mee. Bij het wieden van
onze binnen tuintjes zag hij dat de hibiscus een nieuwe en nog gesloten
bloemknop had. “Zo ben jij ook Cherno”. Hij keek mij verbaast aan. De volgende
ochtend kwam hij mij opgetogen halen. “De bloemknop is open kom maar kijken”.
Zo ben jij ook Cherno, zo ben jij nu ook.
De herdenkingen in
Nederland op 1 juli 2013 rond de afschaffing van de slavernij in de Nederlandse
koloniën viel samen met het bezoek van Obama aan Senegal. Nederland (toen nog
meer dan 1 miljoen vierkante kilometer) begon rijkelijk laat met het afschaffen
van de slavernij die al in 1814 was begonnen. De zo door oud Minister President
Balkenende geroemde VOC
mentaliteit werd pas vanaf 1860 getemperd door een aantal wetswijzigingen
die uiteindelijk tot afschaffing van de formele slavernij in de Nederlandse
Koloniën zou gaan leiden. Onder druk van de Engelsen stopte de Hollanders in
1871 met het ‘contracteren’ van manlijke bewoners uit Ghana
die via fort Elmina naar Java
werden verscheept om daar als soldaat een twintigjarig contract moesten uit
dienen. Veel van hun ‘gemengdbloedige’ nakomelingen zijn nog door mijn oom Pa van der Steur in
zijn weeshuizen op Java opgenomen geweest.
Feitelijk wordt er
herdacht dat de christelijke moraal niet toe staat dat christenen andere
christenen tot hun slaaf maken. Dit licht zagen de Nederlandse wetgevers
behoorlijk laat. Na de formele afschaffing van de slavernij in de westerse
landen werden de Koelie (dagloner) contracten zeer populair. De laatste Nederlandse
Koelieordonnanties zijn in 1941 ingetrokken. Toen kwam het Freelance werken en de nieuwste
variant is de ZZP regeling. Het voordeel van de ZZP regeling is dat je een keuze hebt. Je werkt of je werkt niet. De ‘onvrijwillige’ dienstverlening is zo oud als de
mensheid.
Massaconsumptie heeft eraan bijgedragen dat de slavernij nog steeds en in vele varianten onderdeel uitmaakt van alle economieën. Vreemd genoeg wordt er zelden ‘herdacht’ dat er nog dagelijks miljoen mensen als slaaf worden gebruikt in de Arabische landen, India, Zuid Amerika, Azië en Afrika. Grote protestacties en handelssancties zouden de olie, de kleding en het voedsel in de ontwikkelde landen stukken duurder maken. En ook minder consumeren is kennelijk geen optie. De gemiddelde Nederlander consumeert circa 78% meer dan een gemiddelde Senegalees. Als honderd Nederlanders 7% van hun overconsumptie jaarlijks aan onze kinderen zoals Cherno zouden overmaken dan zouden wij minsten duizend kinderen een geweldige toekomst kunnen geven. Of helpt ‘hulp’ niet?
Massaconsumptie heeft eraan bijgedragen dat de slavernij nog steeds en in vele varianten onderdeel uitmaakt van alle economieën. Vreemd genoeg wordt er zelden ‘herdacht’ dat er nog dagelijks miljoen mensen als slaaf worden gebruikt in de Arabische landen, India, Zuid Amerika, Azië en Afrika. Grote protestacties en handelssancties zouden de olie, de kleding en het voedsel in de ontwikkelde landen stukken duurder maken. En ook minder consumeren is kennelijk geen optie. De gemiddelde Nederlander consumeert circa 78% meer dan een gemiddelde Senegalees. Als honderd Nederlanders 7% van hun overconsumptie jaarlijks aan onze kinderen zoals Cherno zouden overmaken dan zouden wij minsten duizend kinderen een geweldige toekomst kunnen geven. Of helpt ‘hulp’ niet?
Toen president Obama
bij de ‘The door of No Return’ op het Senegalese ‘slaveneiland’ Goree stond.
Beantwoorde hij de vele vragen over zijn bezoek aan het slavenhuis als volgt: Hij en zijn familie "waren zich ten volle bewust van
de omvang van de slavenhandel". Het kan niet anders dat Obama vooral als diplomaat dit
niets zeggende antwoord gaf.
Obama zal
beslist op de hoogte zijn geweest van het reeds meer dan twintig jaar oude
dispuut over de werkelijke omvang van de slavenhandel vanuit een van de ook
door Nederland in bezit geweest zijnde koloniale handelspost in Senegal.
Wetenschappelijk onderzoek heeft al langer geleden aangetoond dat het
fysiek en organisatorisch onmogelijk is geweest om de zo graag aangehaalde
‘meer dan twintig miljoen slaven’ door de deur ‘Of no Return’ te krijgen. Daar
was het eiland te klein voor en de zee aan de die deur was veel te woest. Het hele
verhaal is een scam schreef Professor Philip Curtin
al in de jaren ’90 van de vorige eeuw. In Senegal weet men ook wel beter. Maar
niemand mag openlijk de ‘Goree Business’ aanvallen. Daar zij de financiële
belangen te groot voor.
De slavenhandel in het zogenaamde Senegambia gebied heeft een geschiedenis die terug gaat tot ver voor de 13de eeuw. Als het ene gebiedje oorlog voerde met een ander gebiedje dan werden de overwonnen bewoners van baby tot bejaarde ‘ingelijfd’ en als het mee zat werden er veel lokale lijfeigenen verkocht aan de rond reizende handelaren. Door de Islamisering van West Afrika werden de aanwijzingen die de Koran geeft omtrent de omgang met slaven overgenomen. Net zoals in het oude testament staat er ook in de Koran niet dat men géén slaven mag houden. Zwakkeren (zoals kinderen) mogen ‘onderworpen, worden. En die mogen vooral ‘bidden’ dat het op een dag allemaal beter zal worden. Want een grote kennis van de Koran maakt je ‘vrij’ en dwingt respect af.
De slavenhandel in het zogenaamde Senegambia gebied heeft een geschiedenis die terug gaat tot ver voor de 13de eeuw. Als het ene gebiedje oorlog voerde met een ander gebiedje dan werden de overwonnen bewoners van baby tot bejaarde ‘ingelijfd’ en als het mee zat werden er veel lokale lijfeigenen verkocht aan de rond reizende handelaren. Door de Islamisering van West Afrika werden de aanwijzingen die de Koran geeft omtrent de omgang met slaven overgenomen. Net zoals in het oude testament staat er ook in de Koran niet dat men géén slaven mag houden. Zwakkeren (zoals kinderen) mogen ‘onderworpen, worden. En die mogen vooral ‘bidden’ dat het op een dag allemaal beter zal worden. Want een grote kennis van de Koran maakt je ‘vrij’ en dwingt respect af.
Er zijn op onze planeet
miljoenen kinderen onder de vijftien die van kinds af aan ingezet worden als
huishoudelijke hulp of in kleine productie units. In Senegal bedelen meer dan
100.000 jongetjes op straat in opdracht van hun ‘religieuze’ leider om zijn
inkomen te verzorgen. Deze Talibé zijn op jonge leeftijd uit hun dorpen
weggehaald en weten veelal niet eens meer waar zij vandaan komen. Er zullen
honderd duizenden kleine en groter wordende meisjes zijn die bij zogenaamde
ooms en tantes in huizen wonen. Nooit naar school zullen gaan en dagelijks
ingezet worden voor alle zware klussen die hun eigenaren niet willen doen.
Goedkoper kan het niet.
De kinderen die bij ons
worden opgenomen mogen elkaar geen ‘bevelen’ geven. Jongere kinderen worden
juist vrijgehouden van taken door de ouderen. Alle voorkomende klussen worden
eerlijk en naar vermogen over iedereen verdeeld. Onze structuur zorgt voor
homogeniteit en loyaliteit. En plezier en gezelligheid. In sommige gevallen
duurt het meer dan twee jaar voor dat onze kinderen hun verleden hebben
verwerkt. Pas dan kunnen er nieuwe individuele leerwegen ingeslagen worden. Wij
geven hun ruim de tijd om bij te komen. Hun vriendjes zijn altijd welkom en
zien dat hun eigen vriendjes veranderen. De vriendjes die dat begrijpen
vertellen daar thuis over. Hun ouders of onderwijzers spreken ons daar positief
over aan. Door onze aanpak en door onze kinderen beïnvloeden wij steeds meer
gezinnen. Heet dat nou ook ontwikkelingswerk? Of geven wij de kinderen gewoonweg waar zij recht op hebben?
Onze voetbalschool in Sandiara.
Cherno zit vooraan met platic schoenen en een verbandje.
President Obama met echtgenote aan de achterkant van
Villa Colas op Goree Eiland
Villa Colas op Goree Eiland
afbeelding uit 1839
De voorkant van Villa Anna Colas op Goree Island.
De voorkant van Villa Anna Colas op Goree Island.
Het gebouw dient nu als 'slavernijmuseum'.
Het door Hollanders gebouwde fort op Goree Eiland.
Michiel de Ruyter heeft hier vaak een biertje gedronken.
Afrikaanse slavenhandel kaart vanaf circa de 13de eeuw.
De paarse vlek betreft Senegambia en stukken van Mali.
Veel slaven uit deze gebieden kwamen via Ghana in Amerika
en omringende landen aan.
Maandag bonendag in Villa Dakarkids
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
plaats een reactie we horen graag van je!