De scholen zijn gesloten. Elk jaar opnieuw
kijk ik tijdens de schoolvakantie terug op de ontwikkeling van al ‘mijn’
Afrikaanse kinderen. Dat is geen sinecure. Verwachtingen moeten op nul gezet
worden. Hoe ging het ieder kind een schooljaar terug, en hoe heeft ieder kind
zich het afgelopen jaar kunnen ontwikkelen? Wat is er goed gegaan en waren er
eventuele blokkades of zelfs stilstand? Hebben de begeleiders het goed gedaan?
Heb ik het goed gedaan?
Het merendeel van onze kinderen heeft
vreselijke dingen meegemaakt vóór dat zij bij ons kwamen. Die ervaringen zitten
diep weggemoffeld. En hebben invloed op hun gedrag en opnamevermogen. Door
luisteren, gesprekken, structuur, warmte, en aandacht voor hun emoties zien wij
kinderen langzaam maar zeker zichzelf vinden. Sommige kinderen maken een
schijnaanpassing door. Die hebben te veel meegemaakt. De wonden zitten diep.
Die hebben meer tijd nodig. Dat kan gelukkig. Wij maken geen haast.
Sommige kinderen moeten soms weer even los
van ons. Gewoon vakantie vieren bij vriendjes of kennissen. Wij vragen immers
ook veel van hen. Hun beste therapeuten blijken lotgenoten te zijn. Oudere
jongens die bij ons zijn opgegroeid en nu opvoeder/begeleider van de nieuwe
kinderen zijn. Ik besteed veel aandacht aan onze oudere jongeren. Leer hen goed
te luisteren en te kijken en werk mee aan hun oordeelsvermogen. Het doet ook
hen pijn als zij een bepaald kind niet kunnen bereiken. Dat is een goed teken.
Dat betekend dat zij hun werk met liefde doen.
Bovenstaand maakt het leven met deze
kinderen daarom ook zo bijzonder. Kinderen met diepe krassen op hun ziel. Al
vele jaren maken zij deel van mijn leven uit. Soms schrijf ik er over hen. Of
ik laat via foto’s met verandering zien. Van gespannen vermoeide koppies naar
ontspannen blije gezichten. Zij vinden het leuk om elkaar terug te zien. Leve Facebook.
Of ik schrijf elders over trauma’s,
ontkenning en verdringing en krijg dan brieven met emotionele en soms diep
verdrietige reacties. Over verloren jaren door trauma’s en verlies.
Zoals van een veel ouder iemand die na meer
dan vijftig jaar ontkenning instortte en ontdekte dat het (kamp)kind in hem
nooit een kans had gekregen. Het zat opgesloten in zijn buik, dáár waar het
gevoelsleven huist. Hij dacht dat niemand het wilde leren kennen. Pas na het
maken van het beeldje in klei en vele gesprekken was er bevrijding. Kon hij
luisteren naar zijn volwassen zoon. En samen huilden zij en konden elkaar voor
het eerst omhelzen. Zo’n brief raakt ook mij heel diep.
Door het samenzijn met ‘mijn Afrikaanse
kinderen’, met hun ondeugende, schrandere en blijmoedige karakter raak ik
geïnspireerd en kan ik soms andere mensen in verre landen een beetje op weg
helpen. En laten we wel wezen. Dat terugkijken zorgt ervoor dat wij weer zin
krijgen in het aanstaande jaar.
Om dit werk vol te houden is het van belang ‘bij’ te blijven. Voor de komende weken eerst een grote stapel heerlijke boeken doorlezen en de tuin in. Dat schilderijtje met boeken staat op mijn computer als ‘reminder’. Lezen, schrijven en een beetje tuinieren is immers ook op vakantie zijn.
Om dit werk vol te houden is het van belang ‘bij’ te blijven. Voor de komende weken eerst een grote stapel heerlijke boeken doorlezen en de tuin in. Dat schilderijtje met boeken staat op mijn computer als ‘reminder’. Lezen, schrijven en een beetje tuinieren is immers ook op vakantie zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
plaats een reactie we horen graag van je!